Meta, compania-mamă a WhatsApp, plănuia să introducă pentru prima dată reclame pe celebra platformă de mesagerie la nivel global, însă utilizatorii din Uniunea Europeană mai au de așteptat. Potrivit Politico, WhatsApp a informat Comisia irlandeză pentru protecția datelor (DPC) că lansarea reclamelor în UE se amână cel puțin până în 2026.
Reguli stricte, frâne serioase
Decizia e direct legată de reglementările europene care impun reguli stricte privind folosirea datelor personale pentru targetarea publicitară. Regulatorii au tras semnalul de alarmă în special din cauza transferului de date între platformele Meta – WhatsApp, Facebook și Instagram – mai ales dacă conturile sunt legate prin Meta Accounts Center.
Oficialii DPC au precizat că de-abia au început discuțiile cu WhatsApp și cu alte autorități de supraveghere din UE, așa că momentan nu există nicio decizie clară cu privire la restricții sau interdicții.

Cum ar urma să arate reclamele pe WhatsApp
Meta promite că noul mecanism de reclame nu va încălca intimitatea utilizatorilor. Reclamele vor apărea doar în zona de status (echivalentul story-urilor din Instagram) și la canale, nu în chat-uri private, iar pentru afișarea lor se vor folosi informații minimale: orașul, limba și modul de utilizare a aplicației. Dacă WhatsApp e conectat la Meta Accounts Center, datele din Instagram și Facebook ar putea fi folosite pentru a personaliza reclamele.
Ofensivă Meta pe două fronturi
În timp ce europenii „mai au răgaz”, în SUA, Meta se confruntă cu un proces antitrust răsunător, ce ar putea duce la separarea Instagram și WhatsApp de gigantul american. Compania pare sigură pe poziții, chemând puțini martori la proces – o mișcare interpretată ca dovadă de încredere în propria apărare.
Meta susține că orice restricție privind integrarea platformelor sale ar lovi direct în IMM-urile care se bazează pe publicitate pentru a supraviețui. De cealaltă parte, criticii spun că tocmai această interconectare justifică o posibilă „rupere” a Meta.
Rămâne de văzut cine va câștiga bătălia, însă până la noi ordine, utilizatorii WhatsApp din UE nu vor fi bombardați cu reclame cel puțin până în 2026.