Industria micromobilității arată semne de maturizare de ceva vreme, iar trotineta Pure Advance+ poate fi considerată un „pioner” al acesteia. În acest review pentru Pure Advance+ vă invit să descoperiți dacă aceasta este trotineta electrică de care aveți nevoie.
Să începem cu câteva specificații tehnice:
Putere motor | 500 W (până la 710W) |
Autonomie | 50 km |
Viteză maximă | 25 km/h |
Cruise Control | Da |
Stabilizator direcție | Sistem activ de stabilizare a direcției |
Pliere | Ghidon, tijă ghidon și padele |
Roți | 10″, Pneumatice Tubeless |
Tip frână | Tambur/Magnetică |
Greutate proprie | 16.2 kg |
Greutate utilizator | max. 120 kg |
Clasa protecție | IP65, protecție apă și praf |
Accesorii integrate | far 150 lumeni, lumina spate / stop pe frână, reflectorizante față/spate, claxon, apărători de ploaie, manșoane integrate, semnalizări 180 grade pe ghidon & padele, cric central |
Material cadru | Aluminiu |
Conținut pachet | Manual, încărcător, pompă |
Tip acumulator | Li-Ion, 12 Ah, 36 V |
Timp de încărcare | 7h |
Inclinație urcare | 19% |
Aplicație | iOS/Android |
Ulterior, am aflat de la reprezentanța Pure în România că furnizorul de baterii al trotinetelor Pure se numește SCUD, iar celulele bateriei sunt furnizate de EVE.
Pure Advance+ Review: construcție și design
Pure Advance+ se diferențiază față de majoritatea trotinetelor electrice printr-o construcție pe cât de intrigantă, pe atât de utilă. Înainte de toate, trebuie să vă spun că am avut o doză destul de mare de scepticism încă de când m-am urcat pentru prima dată pe ea. La fel și prietenii mei, posesori fanatici de biciclete electrice.
Primele 10-15 minute de plimbare am fost destul de tensionat, datorită formatului neobișnuit al trotinetei. Nu știam cum o să reacționeze la frâne bruște, schimbări de direcție, cât de rezistentă este, iar această stare m-a împiedicat să dețin controlul așa cum îl simțeam eu pe o trotinetă obișnuită. Ce pot să zic, sunt un pic nevricos :D
Cert este că la scurt timp după aceea zburam peste limitatoarele de viteză. Așadar, dacă sunteți reticenți la început, vă asigur că vă va trece.
Pure Advance+ are un design fresh, dar și bine gândit din punct de vedere practic. Ghidonul, tija acestuia și aripile față/spate au un finisaj mat. Corpul trotinetei, care adăpostește bateria în mijlocul său, are o suprafață lucioasă. Toate elementele sunt bine finisate și se integrează plăcut, astfel că nicio componentă nu dă senzația unui lucru ieftin. Construcția este solidă, iar, în ciuda lipsei suspensiilor, trotineta reușește să reducă vibrațiile transmise către utilizator.
Un alt aspect pe care îl apreciez este construcția aripii spate. Aceasta este foarte solidă, nu din plastic din acela subțire, și se termină imediat sub stop. Un punct slab comun pe care îl au alte trotinete este aripa spate inutil de lungă, care la coborârea de pe trotuar se sparge, plastic fiind, atunci când atinge bordura.
La fiecare coborâre de pe o bordură înaltă, eu prefer să nu o sar, ci să ridic trotineta de aripa spate cu mâna. Acest lucru este incomod cu o aripă cu marginile ascuțite, din fericire acest inconvenient personal nu există pe Pure Advance+.
Platforma pentru picioare a trotinetei Pure Advance+ constă în două padele, fiecare cu câte două balamale solide. Aceste padele nu sunt acoperite cu silicon, astfel că sunt mult mai ușor de curățat și vor arăta ca noi, spre deosebire de siliconul care rămâne pătat. Cum nu există nici uzură, nu va trebui să le schimbați, spre deosebire de stratul de silicon.
Nu putem să trecem cu vederea nici apărătoarea de noroi/ploaie. Aceasta este poziționată pe aripa din față și realizată dintr-un cauciuc moale. Vă protejează atunci când treceți prin bălți sau teren murdar.
Pure Advance+ este și certificată IP65, ceea ce înseamnă că poate fi folosită fără griji pe timp de ploaie și la trecerea prin bălți de apă. După câteva ore în ploaie, nu am constatat nicio defecțiune. Butoanele mergeau în continuare, iar trotineta nu dezvoltase niciun sunet la rulare.
Știu că multe trotinete sunt întrucâtva rezistente la apă, deși nu sunt promovate că ar fi. Dacă aveți una necertificată, evitați să o folosiți în ploaie, indiferent că este de la o marcă reputabilă. Am făcut această greșeală și am defectat temporar butonul + acea trotineta a dezvoltat un slab hârâit la rulare din cauza apei.
Format compact
Așa cum puteți observa și din imagini, Pure Advance+ nu are un singur sistem de pliere, ci 3. Ghidonul, tija acestuia și padelele (platforma pentru picioare) se pliază pentru a reduce la minim dimensiunile trotinetei. Astfel, poate fi așezată în orice portbagaj/debara/hol fără să vă încurce. De asemenea, cricul central oferă mai multă stabilitate și ține trotineta în poziție dreaptă.
Combinat cu greutatea de 16 kg, formatul compact face ca transportarea trotinetei să fie posibilă și pe scări. Personal, nici nu-mi mai bat capul cu plierea completă a trotinetei atunci când o urc la etaj. Tot ce fac este să pliez mânerele ghidonului și padelele, apoi o apuc din două părți: din partea de jos a tijei și de sub padele/platforma pentru picioare. Am 65 de kg și o urc 3 etaje fără probleme. În felul ăsta, fără să o pliez complet, o pot plimba între etaje pe propriile roți.
Siguranță în trafic
Accelerație
Accelerarea pana la 25 km/h se face în doar 2-3 secunde, grație motorului de 500 w (700 w putere maxima). Niciodată însă nu veți avea sentimentul ca sunteți bruscat în timpul accelerării, precum în cazul unor trotinete de calitate mai slabă, cum ar fi cele de ridesharing de la Bolt sau Uber. Asta deoarece creșterea vitezei este rapidă, dar fină, perfect graduală.
Frânare
La capitolul frânare trotineta stă la fel de bine, deși inițial am avut dubii. Pana acum am avut doar trotinete la care frânarea considerabila începea la o strângere ușoară a manetei. Cand m-am urcat pe Advanced pentru prima oara am fost, așadar, foarte surprins de frânarea înceată, cu toate ca acționasem mânerul in proporție de 70% din cât era posibil. Aș putea asemăna aceasta frânare cu cea a unei biciclete, mai degrabă, decât a unei trotinete. Astfel, pentru o frânare serioasă, va trebui să treceți de acest prag și să apăsați puțin mai tare maneta. Vă veți obișnui însă în scurt timp cu acest gen de frânare, care are multiple mici avantaje.
Primul avantaj pe care l-am sesizat este că, în apropierea unei treceri de pietoni, aceștia își dau seama imediat că încetinești datorită sunetului pe care îl face frânarea roților, chiar și atunci când frânarea se face ușor. Pe celelalte trotinete, pe care frânarea se face mai brusc, de cele mai multe ori pietonii își dau seama că le dai prioritate după ce te-ai oprit aproape de tot.
Al doilea avantaj îl reprezintă ușurința cu care puteți frâna lin, în curbe, intersecții sau pante, de exemplu. Frânarea ușoară este recomandată deoarece reduce uzura și îmbunătățește autonomia. Asta deoarece o reducere calculată a vitezei asigură faptul că trotineta se află încă în mișcare, fără să necesite apăsarea manetei de accelerație (lucru necesar după o frânare puternică).
Că tot vorbim de reducerea vitezei, un alt capitol la care Pure Advanced+ m-a surprins plăcut este distanța de rulare după întreruperea accelerației. Vă dau un exemplu. Pe ale mele trotinete de la Ninebot, chiar și cu regenerarea energiei setată pe minim (adică reducerea forței de frecare pentru roată), există o rezistență la rulare. Astfel, chiar și într-o ușoară pantă, de câteva grade, Ninebot-urile se opresc la scurt timp după ce am întrerupt accelerația. Ei bine, Pure Advance+ continuă să ruleze mai mult, prin comparație. Nu se simte nicio rezistență la rulare cu regenerarea setată pe minim, iar acest lucru se traduce într-o autonomie mai bună, în raport cu energia consumată din baterie.
În timp ce așteptam să-mi fie livrată trotineta, am avut plăcerea să intru și într-un rabbit hole pe YouTube despre Pure Advance+, pentru a afla mai multe informații despre ea. Un comentariu pe un blog critica platforma pentru picioare, spunând că o frână bruscă va trimite utilizatorul peste ghidon, deoarece nu poți schimba poziția de echilibru ca la o trotinetă normală (unde poți plasa greutatea pe piciorul spate pentru a nu fi aruncat). De dragul științei, am făcut un experiment: am accelerat la 25km/h și am frânat la maxim, de câteva ori.
Această manevră bruscă mi-a adus pieptul puțin în față, dar nimic deranjant sau periculos. Singurul mod în care veți fi aruncat peste ghidon, de pe orice trotinetă, inclusiv aceasta, este să vă lăsați mâinile moi și să vă lipsească dinainte echilibrul. Mâinile ferme pe ghidon și o poziție de echilibru sunt suficiente pentru a nu întâmpina vreo problemă la frânările bruște pe Pure Advance+. Cu toate acestea, orice trotinetă ați folosi, este important să exersați aceste manevre în condiții de siguranță, pentru a vedea cu ochii voștri despre ce vorbesc și pentru a reacționa rapid în situații de urgență. Vă asigur că, cu orice mijloc de transport, veți fi pus în situația de a frâna brusc.
Ca să încheiem și capitolul frânare, frânarea bruscă a trotinetei (de la 25 km/h) se face rapid, iar distanța necesară este comparabilă cu a trotinetelor bune pe care le-am testat până acum.
O altă caracteristică interesantă a trotinetei o reprezintă sistemul activ de stabilizare a direcției. Practic, atunci când ghidonul este lăsat liber, acesta revine în poziția inițială pentru drum drept. Aceasta este o altă adiție care mi s-a părut bizară și nenecesară la început. Este drept că ajută la menținerea direcției pe drum drept, mai ales în timpul călătoriilor pe distanțe lungi, însă eu i-am găsit un scop mai bun. Este dificil pe o trotinetă obișnuită să ții ghidonul drept atunci când te întorci să te uiți în spate, lucru care poate fi riscant, mai ales dacă nu aveți experiență. Sistemul de stabilizare a direcției al Pure Advance+ împiedică rotirea accidentală a ghidonului în astfel de circumstanțe.
Acest sistem de stabilizare este util și într-o altă situație. Când împingem o trotinetă obișnuită, fără stabilizare, este dificil cu o mână. Asta deoarece ghidonul are tendința de a se mișca continuu. Mersul pe lângă trotineta Pure Advance+ este mai lejer, deoarece o putem conduce cu o singură mână. Ghidonul stă drept pentru mersul înainte, iar la nevoie se poate vira împingând mai tare de el.
Semnalizare și lumini
Semnalizările sunt una dintre părțile cool și foarte utile în cazul unei trotinete. Pure Advance+ are semnalizări atât pe marginile ghidonului, cât și pe padele. Acestea sunt foarte puternice, fiind vizibile și ziua, de la distanță. Ghidonul lat, de 60 cm (în comparație cu 45 cm pe modele obișnuite de Xiaomi, Ninebot etc.) face ca aceste semnalizări să nu fie blocate de corpul nostru, ci să poată fi văzute inclusiv din spate fără probleme.
Stopurile de pe padele se dublează și ca semnalizări, iar efectul luminos al acestora este unul plăcut, similare cu efectul folosit de Audi. Chiar dacă farul este oprit, stopurile rămân aprinse, fiind cele mai importante.
Farul este cel mai puternic dintre câte am testat, și am fost surprins să văd cât de mic este LED-ul din interiorul său.
Autonomie Pure Advance+
Inițial am vrut să testez autonomia la o viteză cât mai apropiată de 25 km/h, dar m-am lăsat păgubaș. Asta pentru că am fost nevoit să frânez la obstacole, treceri de pietoni, ca să mă asigur etc. de multe ori. Am folosit trotineta așa cum aș folosi-o în mod normal, cu accelerări la 25 km/h atunci când este posibil și reducerea vitezei acolo unde este necesar.
Am obținut astfel următoarele date de la aplicația GPS:
Autonomie: 43 km
Viteză maximă: 25.6 km/h
Timp de deplasare: ~ 2 ore
Viteză medie în timpul deplasării: 16,7 km/h
La final nu mi-am simțit picioarele obosite, așa cum am pățit cu trotinetele clasice, unde trebuie să pui piciorul unul în spatele altuia; deși eram plictisit de moarte de atâta plimbat. O să iau asta ca pe un semn că padelele sunt superioare la drumuri lungi, pentru cei care vor să se plimbe zeci de kilometri sau fac naveta zilnic la job.
Aplicație
Trotineta poate fi conectată și la aplicația Pure Electric. Are un look modern și din ce am văzut nu dă bătăi de cap. Aceasta arată autonomia rămasă, procentul bateriei și kilometrii parcurși. Utilizatorul poate bloca conectarea trotinetei sale la aplicație, de către alte persoane. Pentru asta este folosit un cod PIN, care trebuie introdus la prima conectare. Sincer, nu am înțeles nevoia acestei funcții (opționale). Și nici blocarea trotinetei în sine cu un PIN nu este foarte utilă, pentru că poate fi vândută pentru piese dacă este furată.
Pentru cine este această trotinetă?
Pure Advance+ este soluția perfectă pentru o gamă largă de utilizatori. Indiferent dacă ești un navetist care caută o alternativă rapidă și confortabilă la transportul în comun, sau pur și simplu cineva care dorește să exploreze orașul, această trotinetă îți oferă tot ce ai nevoie. Design-ul compact o face potrivită inclusiv pentru transportul cu metroul, autobuzul sau mașina personală.